att arbeta eller inte...

Jag är en person som funderar mycket, analyserar allt om och om igen.
Jag kan i mitt eget huvud spela upp olika scener för hur det kanske ska bli,
eller vad jag kanske kommer säga till någon eller vad någon kanske kommer
säga till mig.

Jag vet jag är lite galen men jag kan inte hjälpa det, kan inte kontrollera det alls.
Än idag kan jag tänka tillbaka på saker som har hänt och undra vad som
kunde ske om jag gjort något annorlunda. Min hjärna jobbar övertid dygnet
runt, är det konstigt man inte kan sova... Kan vara hur trött som helst men så
fort jag lägger huvudet på kudden så börjar det snurra därinne.  Till sist
brukar jag tvinga mig själv till att slappna av genom att tänka på hur den ena efter
den andra muskeln slappnar av, en i taget. Det är någon övning jag lärt mig på
en massage och avslappningskurs som jag gått. Funkar faktiskt!!!

Men nu till ämnet som fått mitt huvud att snurra lite extra, och det är inte huset
som vi köpt även om man kunde trott det utan det rör mina "arbeten".

Jag sökte ju en tjänst på 75% inom vården tidigt i våras. Tanken var att jag då
skulle lämna mitt nattarbete och helt byta. Nu fick jag ju inte denna tjänsten
utan dom ringde efter ett tag och erbjöd mig att bli timvikarie.
Jag tänkte ju inte på vad detta innebär utan tyckte att javisst kan jag det.
Dom sade då att det kan finnas rätt mycket jobb om man bara ville. Och
jag sade att jag ville och att jag tänkt lämna mitt jobb för detta.

Jag var på intervju och blev anställd och mitt dumma nöt förstod vad detta
innebar egentligen. Det är ingen fast tjänst och inga fasta tider, dom ringer
in en när man behövs. Alltså ingen fast inkomst iheller. Detta betyder att
jag faktiskt måste behålla mitt nattarbete.
För hundan jag har köpt hus, jag kan inte säga upp mig från en tjänst som
jag är fast anställd på för något så osäkert som att vara timvikarie.

Sen blir du inte fast anställd inom kommunen förrens du har 720 eller ngt
i  LAS dagar. Det låter i mina öron som en provanställning på två år
innan du får en fast tjänst. Under hela denna tiden kommer du även bli
utvärderad om du passar in i yrket.
Jag frågade vad en LAS dag innebär... om en dag var som en hel arbetsdag
á 8 timmar. Nej det var inte timmar utan tillfällen man jobbat.
Jag har inte blivit något klokare men jag vet när något inte låter bra.

En vän sade till mig att man måste ha samlat ihop dagarna inom en viss tid
annars nollas dom så får man börja om. Men hallå....

Jag kan alltså inte säga upp mitt nattarbete och förväntas nu jobba dagarna
med. Jag ändrade då och sade att jag gärna kunde jobba kvällar. Då kan
jag ju fortfarande sova och då orkar man ju också.

Men det tyckte dom var problematiskt, ska dom bekosta mig en delegering
så vill dom kunna använda mig. Och så håller dom på att tillsätta semester
vikarier och då måste jag kunna jobba dagar med.
Jag sökte ingen semestervikarie tjänst. Har ingen lust att jobba både nätter och
dagar mitt i sommaren. Efter att ha jobbat ett helt år så hade det varit skönt med
lite ledighet. Jag vill ju inte bränna ut mig mitt i sommaren och sen har man ett
år till nästa semester.
Jag vill inte jobba kvällar iheller egentligen men det hade varit skönt med
lite extra cash nu när vi ska flytta.
Men som sagt det var inte det här jag ville ha men om jag tackar nej
så får man kanske inget alls i framtiden.

Sen har jag börjat fundera över om jag verkligen vill jobba med detta
överhuvudtaget. Jag har aldrig viljat jobba på ett ålderdomshem eller
servicehus som dom kallar det. Jag vill helst jobba med utvecklingstörda
eller på ett sjukhus men man måste ju börja någonstans. Dock vill jag ha
en fast tjänst.

Jag har nu börjat uppskatta mitt nattarbete och inser hur jädrans bra jag
faktiskt har. Jag jobbar 24 timmar i veckan, det är en tjänst på 62%.
Jag får ut ca 12-13 000 kr efter skatt i månaden på det.

Inom vården så jobbar man 37 timmar i veckan, vilket då motsvarar en
tjänst på 100%.
En jag känner som jobbar inom vården på en sådan tjänst har berättat
att hon får ut 14 000 kr efter skatt.

Hon jobbar alltså 13 timmar mer än mig i veckan. Det är ca 52 timmar mer
än mig i månaden för bara 1000-2000 kr mer.
Det känns skitlöjligt!! 
Jag har mycket mer frihet att göra vad jag vill.Jag har mer ledighet.
Där finns ingen som bryr sig om hur jag ser ut, vilka kläder jag bär,
om jag har mobil, tatueringar eller piercingar och andra smycken.
Långa och målade naglar eller ej.
Huvudsaken är att jag sköter mitt jobb!!!!

Jag behöver inte jobba röda dagar eller offra julafton, nyår, påsk och midsommar
och säga nej tyvärr kan jag inte vara med och fira...jag måste jobba.

Visst är det tungt ibland att jobba sex nätter i veckan men jag inser
nu att det finns värre. Visst vill jag ha lite mer i inkomst men jag tror jag
ska söka något jag verkligen vill göra. Som jobba i klädaffär eller liknande.

Jag jobbar gärna extra som timvikarie men om dom nu har så mycket
jobb och saknar personal varför kan dom inte ha fler tjänster och inte
bara uttnyttja människor som timvikarie.

Vi är ändå vuxna människor med familjer, hus och andra utgifter.
Otroligt stressande att inte veta hur ens inkomst ser ut kan jag tycka.
Svårt att få lån också om det skulle behövas.

Jag vet inte ens vad jag ska säga till dom längre. Jag kan inte jobba
så mycket som dom vill.  Jag vet bara att jag sökte fan ingen semestertjänst.

Jag ska aldrig söka jobb på våren igen, även om alla tycker att vara semester-
vikarie är ett bra sätt att få in en fot. Aldrig!!!




Kommentarer
Postat av: Sanna

Bra tänkt, Emma!!! För det är precis som du säger det! Man utnyttjas, man får inget fast, pengarna är dåliga och på köpet så sliter man ut sig själv! Du är värd mycket mer än så! Låt de andra jobba på timviken och vänta. För vi ska tjäna pengar och vara trygga! Massor med kramar, gumman!

2010-05-20 @ 20:50:16
URL: http://silverliv.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0